Hvis du tænker dig en smule om kan du nemt gøre landskabsbilleder mere spændende at kigge på, og give dem en ekstra dybde.
Jeg har samlet nogle gode råd til hvordan du nemt kan få bedre landskabsbilleder.

Placer hovedmotivet

Alle billeder har et “midtpunkt” og det behøver ikke at være i midten.
Billedet til højre har et indlysende midtpunkt, pigen med den specielle frisure der holder fisken i hånden. Alle kigger på fisken og det er derfor det naturlige midtpunkt i billedet.

Maksimer dybdeskarpheden

Den enkleste måde at få større dybdeskarphed på er at bruge landskabsmotivet på dit kamera, eller skifte til landskabsprogrammet “AV” og vælge så stort et blændetal som muligt. Vær opmærksom på at hver gang du vælger et større blændetal, mister du en lukkertid. Ladskabsprogrammet sørger for at du ikke riskkerer at få et rystet billede.

Brug lyset

Det bedste lys har man om morgenen og om aftenen og det er der du får det bedste lys. Jeg ved godt at de fleste ikke står op før solen står op, og kører ud og venter på det rigtige lys, men morgen- og aftenlys giver et blødere og mere “romantisk” lys.
Hvis du finder det perfekte landskab, og du kommer midt på dagen, så tage et par billeder, og planlæg hvornår du vil komme tilbage, og på den måde kan du
planlægge om det skal være om morgenen eller om aftenen.

Brug stativ

Dette råd retter sig til de der vil bruge blændeprioritet “A – AV”, for hvis du vælger f.eks blænde 22 eller 32, kan det ske at din lukkertid bliver så lang at du ikke kan tage billedet i hånden uden at det bliver rystet. I disse tilfælde er et stativ den rigtige løsning. Brug selvudløseren, da du afhængigt af hvor kraftigt dit stativ det er, risikerer at dit “tryk” på udløseren ryster kameraet, og dermed også din optagelse.

Tænk på forgrunden

Landskabsbilleder uden en forgrund er flade og generelt kedelige at kigge på. Hvis du finder en forgrund, det kan være en person, en bæk, eller hvad nu der er på stedet, giver du billedet dybde. På den måde
får man også en mulighed for at forstå dybden i billedet, så derfor ALTID en forgrund i billedet.

Skyer

Overvej hvor meget af skyerne du skal have med på dit billede. Hvis der er en klar blå himmel, behøver den ikke at fylde så meget, og du kan derfor tage mere forgrund med, men er det en dag med flotte store skyer, kan du gøre billedet mere interessant ve dat tage mindre forgrund og mere af skyerne med på dit billede.

Linier i billedet:

Linier i billedet giver også mere dybde, idet øjnene automatisk kigger på linierne og på den måde bliver “ført” gennem billedet. De rigtigt dygtige fotografer siger til sig selv inden de tager billedet: “Hvordan vil jeg have folk til at kigge på mit billedet, hvor skal de starte og hvor skal de slutte”. På den måde opbygger de billedet, så det for os almindelige bliver virkeligt smukt at se på.