Koncertfotografering er faktsk ikke så svært som det kunne se ud til at være.

Du skal være opmærksom på at der generelt er mørkt i lokalet og derfor ikke så meget lys.
Det lys der er på scenen kan du derimod bruge til at få rigtigt spændende billeder.

Et lysstærkt objektiv er så absolut en fordel, f:2.8 eller bedre, og har du ikke det kommer du faktisk også langt ved at skrue op for IS= værdien, f.eks til 800ISO, men du skal være opmærksom på at det giver lidt mere grynede billeder.
Husk at du IKKE skal bruge blitz, da det dræber enhver stemning der ellers kunne være. Samtlige billeder på denne side er taget uden blitz, og til koncerten med Hanne Boel, var der meget lys direkte ind forfra og fra siden, og det udnyttede jeg selvfølgelig.

Det er ikke så svært at komme tæt på, hvis der mases lidt foran, så spørg “råb” om ikke du lige må tage 5 billeder og så har jeg altid fået lov til at komme helt frem til scenen, men husk at tage billeder fra flere forsekllige positioner. Kig også på hvordan lysshowet skifter og vent så på det rigtige lys og fotografer.
Du skal også være opmærksom på lukkertiden, som bør være mindst 1/60 sek. afhængigt af hvor meget de springer rundt oppe på scenen.

  • Brug et lysstærkt objektiv blænde 2.8 eller bedre eller
  • Brug f.eks 800-1600-3200 ISO
  • Brug ikke blitz det ødelægger stemningen og farverne fra lysshowet på scenen
  • Tag billeder fra flere forskellige positioner
  • Prøv dig frem med forskellige indstillinger på kameraet