Hvis du nogensinde har undret dig over hvorfor dit fokussystem opfører sig som det gør, så fortvivl ikke – du er absolut ikke alene.

Det er dog mest sandsynligt, at uskarpe billeder er resultatet af en brugerfejl og manglende kendskab dit kameras autofokus systems muligheder, end kameraets ydeevne selv.
Din måde at fokusere på kan forbedres ved noget så simpelt som at læse manualen kameraet, og naturligvis, jo mere du bruger dit kamera, jo bedre bliver du til at bedømme når dit kameras autofokus har det svært.

Der er nogle faktorer, der har indflydelse på kameraets fokuseringshastighed og nøjagtighed,

Her er 6 ting du sikkert ikke vidste om at det fokusere …

Autofoklus_031. Autofokus er kontrastmåling

Dit kameras autofokus system måler kontrasten i de områder hvor der er autofokussensorer.
Når kontrasten er højest, er billedet skarpest, og kameraet giver sit ”bip bip” for at fortælle dig at nu er der stillet skarpt.

Du har sikkert prøvet at dit kameras autofokus bare har kørt frem og tilbage, uden at kunne stille skarpt eller har været noget længe om at stille skarpt, hvis ikke der er kontrast som en ensfarvet væg, en blå himmel etc. Kan kameraet ikke stille skarpt.

Hvis der er mørkt hvor dut ager billeder, har du med sikkerhed også oplevet at dit kamera er længere om at stille skarpt, og det er fordi at kontrasten ikke er så stor når der er mørkt. Nogle kameraer kan så udsende et ”hjælpelys” enten via en indbygget lampe i kameraet eller i din eksterne blitz. Denne lamper ”øger” kontrasten sådan at dit kamera har lettere ved at stille skarpt.

2. Autofokus ydeevne kan forbedres via firmware

Autofokus_06Sørg for, at dit digitale kamera kører den nyeste firmware opdatering . Der er ofte forbedringer i autofokus som en af de features der er i en firmwareopdatering.
Et eksempel er f.eks. Canon EOS 5D Mark III.

Da Canon lancerede 5D Mark III, var det midterste AF-punkts følsomhed var eneste effektive med objektiver, der havde en maksimal blænde på f / 5.6. Dette var et problem, hvis man ville bruge en telekonverter, da den maksimale effektive blænde af en linse og telekonverter ville være mere end f / 5.6. Tilføj en 1.4x telekonverter til en 400mm f / 5.6-objektiv, for eksempel, og du ender op med et  560mm f / 8-objektiv. Canons firmware version 1.2.1 , gjorde det muligt at fokusere ved f / 8 autofokus med midterste AF-punkt, samt forbedre hastigheden af autofokus ved brug af Canon Speedlites indbyggede AF-hjælpelys.

Autofokus_front_back3. Dit kamera og objektiver er tilbøjelige til at fokusere for kort og for langt

Du har sikkert oplevet det, dit kamera har stillet skarpt og måske endda ”bippet” som bekræftelse, men det færdige billede er ikke helt skarpt. Dette skyldes, at nogle kamera og objektiv kombinationer lider enten front fokus (hvor billedet er skarpt foran fokuspunktet), eller back fokus (hvor billedet er skarpt bag fokuspunktet).

For at forbedre fokus nøjagtighed, har de førende producenter nkluderet ”Autofokus Micro Adjustment” som et menupunkt. AF Micro justering gør det muligt at kompensere for front- og back fokus fejl. Du kan lave din egen autofokus kalibrering test for at hjælpe med processen, eller bruge dedikeret autofokus kalibrering software som omdrejningspunkt. Du skal huske at kalibrere AF for hver kombination af kamera og objektiv du har.

4. Fokus skift forårsager fokus fejl ved store blændeåbninger

AI-servo-focus-modeDet billede, du ser i søgeren vises altid med blænden åbnet fuldt op.

Det er for at du får så meget lys ind til dig øje som muligt. Det sikrer også, at kameraets autofokus sensorer er udsat for den maksimale mængde lys. Det betyder også, at dybdeskarpheden vil være på mindst, hvilket gør det lettere for autofokussystem at skelne mellem områder, der er i fokus, og områder, der er ude af fokus.

Hvis du har indstillet en mindre blænde på kameraet, vil objektivet blive “blændet ned” til denne blænde, når du tager dit billede. Men selv om et objektiv kan være præcist fokuseret på det største blændeåbning, kan det have lidt back- front fokus – en effekt, der også er kendt som ‘fokus shift «.

Faste objektiver (dem uden zoom)  har større lystyrke såsom f / 1.2 og f / 1.4 er de objektiver hvor det er vigtigst at have korrekt fokus.

Autofokus_025. Fokusindstillingen kan ændre sig, når du zoomer med dit objektiv

De fleste fokuserer ved at zoome helt ind på motivet, fokuserer på motivet, for derefter at zoome ud til man har den rette komposition.
Dette kan give dig problemer, fordi de fleste AF-zoomobjektiver der produceres i dag, er med »varifocal” objektiver, og denne type objektiver, fastholder ikke fokus i hele zoomområdet.

Hvis du zoomer ind, låser fokus og zoome ud igen, så kan dit motiv, vil nu være ude af fokus. Dette er et særligt problem for video-optagelser, hvor ændringen i fokus, mens du zoomer vil være mærkbar for seerne. Ved optagelse af stillbilleder, du har et par muligheder: koncentrere, når du har zoomet, du kan f.eks. skifte til ”AI Servo AF / Kontinuerlig AF”, så kameraet automatisk justerer afstanden, når du zoomer.

Autofokus_016. De fleste AF-sensorer er bedst til at fokusere på vandrette linjer

De fleste af digitale spejlreflekskameraer er udstyret med AF-sensorer der måler lodrette linier. Flere og flere producenter laver nu “cross-type” AF-sensorer, og de kan måle kontrast, både vertikalt og horisontalt. Croos type sensorerne er meget mere præcise, selv om de kun fungerer på denne måde, når et objektiv med en bred maksimal åbninger bliver brugt.

High-end kameraer flere af disse cross-type sensorer, og muligvis en mere avanceret form for AF-sensor, der også måler diagonale linjer.

Hvis kameraets autofokus har svært ved at fokusere, kan du prøve at dreje kameraet 90 grader. Nogen linjer, der tidligere blev løb parallelt med en lodret linje sensor vil nu ses på tværs, og det forbedrer chancerne for at dit kamera kan stille afstanden korrekt.

Når kameraet har låst autofokus, der hvor du vil have det. Kan du skifte objektivet over til manuel fokus, så kameraet ikke fokuserer, når du drejer kameraet tilbage til den oprindelige position.