Et Neutral Density filter også kaldet ”ND-filter” har én egenskab, og det er at stoppe en bestemt mængde lys uden farverne bliver ændret.
Glasset i selve filtret er tonet neutralt. Derfor har det KUN den egenskab at det ”forlænger” din eksponeringstid.

Hvordan bruger man et ND-filter?
Det er ret simpelt. ND-filtret sættes bare på, foran dit objektiv, som et andet filter. Det skal bare skrues på, og derefter vil det virke alt efter hvilken type du køber.

nd_filter_skyerHvornår skal man så bruge et ND-filter?
Der er to hovedområder hvor et ND filter normalt bliver brugt
Du ønsker at skabe bevægelse i f.eks,.vand eller skyer, eller du ønsker at tage et billede ved stor blændeåbning i solskinsvejr (for at sløre baggrunden)

Hvilket ND-filter skal man vælge?
Et ND-filter kan fås i forskellige typer. Du kan købe et variabelt ND-filter, eller du kan købe et filter med en fast forlængelsesgrad.
Forlængelsesgraden fortæller hvor meget mindre lys=forlængelse som det giver i din eksponering.
En ulempe ved et ND filter med fast forlængelsesgrad, er at du er begrænset til en bestemt forlængelse. Et variabelt ND-filter har den fordel at man kan dreje på filtret til den ønskede effekt opnås.

Når du skal bestille dit ND-filter skal du huske at købe det rigtige.
Du skal huske at tjekke dit objektivs gevindstørrelse for at finde filtret der vil passe. Mit 24-105mm Canon objektiv har en størrelse på 77mm, og derfor skal filtret også være et 77mm.
Du kan finde dit objektivs filtergevind ved at læse på fronten eller på kanten af dit objektiv ”Se foto”ND-Filter_01

Sådan bruger du et ND-filter

Enhver professionel landskabsfotograf har et eller flere ND filtre, mens der normalt er meget langt imellem, at man finder et ND filter hos en fotoamatør.
Et ND filter giver liv i et billede. Hvis du f.eks. tager billede at et vandfald, så ville då sikkert vælge at fastfryse vandfaldet (hurtig lukketid), men så er der jo overhovedet ikke nogen bevægelse i motivet, og man skal ”tænke” sig til bevægelsen. Med et ND filter kan du skabe bevægelse i vandfaldet, og givet det meget mere liv.

ND-filter_03ND-filtre giver dig fleksibilitet til at indstille blænde og lukkertid, du ønsker, i stedet for at du som oftest er begrænset

Et ND-filter kan også med fordel bruges på en solskinsdag til, f.eks. at få en uskarp baggrund, men
ND filtret er nok mest brugt omkring daggry eller i skumringen, hvor man kan få en meget længere eksponering, ja optil f.eks. 30 sekunder.

Der er flere forskellige typer af ND-filter på markedet. Cirkulære gevind skrue-in filtre er den enkleste at bruge, men har den ulempe, at stable dem sammen snart fører til vignettering spørgsmål.

Slot-in filtre kræver, at du først montere et filter holder til din linse via en ring adapter, så slot kvadratiske eller aflange filtre i holderen – den ledende fordel er, at når først sat op, er det nemt at bytte filtre, stable dem eller tilføje forskellige slags filter til blandingen.

En nyere innovation er variable filtre, der skrues ind i linsen, men har en justerbar ydre ring, som du roterer at justere tætheden, afhængigt af lysforholdene og den ønskede effekt.

ND_filter_02Hvornår du skal bruge ND-filtre

For vandfald du behøver ikke nødvendigvis en meget lang eksponering til at fange motion blur, fordi vandet bevæger sig så hurtigt, så en tre-stop-ND-filter vil fungere fint i midten af ​​dagen. Men hvis du ønsker at opnå en lignende effekt med et landskab du kigger på en eksponering, der varer 30 sekunder eller mere, som havet og skyer ikke bevæger så hurtigt.

ND-filtre er ikke kun for sløring elementerne – du kan bruge dem til at gøre bevægelige folk forsvinde! Du skal bruge en virkelig lang eksponering af flere minutter, men folk gå gennem en scene vil simpelthen forsvinde – arkitektur fotografer bruger dette trick, når du optager overfyldte turist hotspots.

Og det er ikke bare langsommere lukkertider, der kan opnås ved at bruge ND-filtre. Hvis du optager portrætter på en lys, solrig dag, for eksempel, kan du finde, du ikke kan skyde på brede åbninger for at opnå en lille dybdeskarphed, fordi det kræver en lukkertid, der overstiger den hurtigste tilgængelige.

Tilføjelse af en ND-filter vil gøre det muligt for dig at vælge en større blændeåbning.

Sådan navngives ND filtre
Hvis ikke du er forvirret, så bliver du det med garanti nu.
Producenterne bruger forskellige skalaer til at betegne et ND filters tæthed. Du kan bruge nedenstående tabel for at sikre at du får det rigtige filter.

Blænde eller
lukketidsforlængelse

Fabrikantens betegnelse

% af lyset transmitteres
gennem filtret

1 trin 0.3 ND2 50%
2 trin 0.6 ND4 25%
3 trin 0.9 ND8 12.6%
4 trin 1.2 ND16 6.25%
5 trin 1.5 ND32 3,125%
6 trin 1.8 ND64 1,563%
7 trin 2.1 ND128 0,781%
8 trin 2.4 ND256 0,391%
9 trin 2.7 ND512 0,195%
10 trin 3.0 ND1000 0,097%

Cokin_01Hvad skal du være opmærksom på?

Materialer & belægninger
En lang række faktorer har indflydelse på kvaliteten af et filter. Harpiks, glas og polyester kan alle anvendes til at fremstille filtre. Polyester er den billigste løsning, men giver dårligere kvalitet. En række avancerede belægninger anvendes til at reducere ”flare” og ”ghosting”, Coatning og Multicoatning er med til at reducere vignetering.

Skruefilter eller filter & holderløsningen?
Skruefiltre er nemme, de fylder ikke meget, og skal bare skrues på så er du klar. Har du to objektiver med forskellig diameter, skal du have to filtre for at dække begge dine objektiver.

Adaptor & step-up ringe
Adaptersystemet er nemmere, fordi du køber et filterm en filterholder, og det antal gevindringe du skal bruge, og en gevindring koster ikke mange penge.
Hvor skal man starte og hvor skal man købe.
Filtre kan købes fra små 100,- og op til mere end 1500,- for et filter, og det er valget af materialer og coatning der afgør prisen. Hvis du gerne vil prøve at komme i gang, er dette startsæt fra fotoimport et godt bud på et startersæt, http://www.fotoimport.dk/113-cokin-filtersaet.
Her får du 3 filtre, filterholder og gevindring der passer til dit objektiv, for Kr. 499,00